1. Giriş
Kullanıcılara, UYAP Bilişim Sisteminde yürütülen adli işlemlerin sonuçlarından işlemle ilgili kişilere bilgi verilebilmesi; avukat ve vatandaşların, UYAP Avukat ve UYAP Vatandaş Portal ile UYAP SMS Bilgi Sisteminden sunulan hizmetlere erişiminde alternatif başka bir yol sağlanması, özellikle bilgisayar ve cep telefonu kullanmakta zorlanan vatandaşların bu servisleri arayarak müşteri temsilcilerinin yönlendirmesiyle dava ve icra dosyaları hakkındaki bilgilere interaktif (etkileşimli) olarak daha kolay bir şekilde ulaşabilmeleri hedeflenmiştir.
2. KURUM PORTAL BİLGİ SİSTEMİ
UYAP Kurum Portalı, kamu ve özel kurum yetkililerinin internet üzerinden e-imza ile UYAP Bilişim Sistemine erişerek çalıştıkları kurumla ilgili icra ve iflas ile dava dosyalarını takip edebilmelerini sağlayan uygulama yazılımıdır.
3. VATANDAŞ PORTAL BİLGİ SİSTEMİ
Vatandaşların yargıya elektronik ortamda daha hızlı erişmeleri, yargı hizmetlerinden en iyi şekilde yararlanmaları hedefiyle UYAP Vatandaş Bilgi Sistemi geliştirilmiştir. Vatandaşlar Türkiye genelindeki tüm Adli ve İdari Yargı birimleri ile İcra Dairelerinde tarafı oldukları dava ve takiplere online olarak internet üzerinden erişebilmektedirler.
4. AVUKAT PORTAL BİLGİ SİSTEMİ
4.1. Avukat Portal Bilgi Sistemi sayesinde avukatlar vekaleti bulunan dava dosyalarındaki gelişmelerden en kısa zamanda haberdar olmakta, duruşmaya girme dışında adeta tüm işlerini bürolarından yapabilmekte ve dosyalarını bir bütün halinde takip edebilmektedirler. Bunun sonucu olarak avukatların, dosyalarının takibi ve bilgi toplamak için sık sık adliyelere gitme, özel program kullanma gibi ihtiyaçları kalmadığından, bunlar için harcadıkları emek, zaman, yol, konaklama, kırtasiye ve benzeri masraflardan tasarruf sağlamaları mümkün olmaktadır.
4.2. Diğer yandan, avukatların dosyalarıyla ilgili işlem ve incelemelerini sistem üzerinden yapmaları sonucunda; yargı çalışanları, harcadıkları emek ve zamandan tasarruf sağlamakta, bu işler için harcadıkları emek ve mesailerini asıl işlerine ayırabilmekte, adliyelerdeki kalabalık bir nebze de olsa azalmakta, yargı çalışanları için daha sakin ve daha huzurlu bir çalışma ortamı oluşmaktadır. Avukat Portalı, dosyalarla ilgili olarak UYAP Bilişim Sisteminde yapılan ve kaydedilen işlemlerle ilgili bilgilere avukatların anında erişimini sağladığından şeffaflık ve denetim işlevi de görmektedir. UYAP Avukat Portal Bilgi Sistemine avukatlar; bağlı bulundukları Adalet Komisyonuna kayıtlarını yaptırdıktan ve Barolar Birliğinden Baro Kart aldıktan sonra e- imza veya m-imza ile https://avukat.uyap.gov.tr/avukatportal/index.html adresinden giriş yapabilmektedirler. Sadece evrak takibi yapmak isteyen avukatlar için m-imza yeterli iken evrak imzalama ve mahkemeye evrak gönderme işlemleri için avukatların e-imza’ya sahip olmaları gerekmektedir.
5. SMS BİLGİ SİSTEMİ (4060)
Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi’nin (UYAP) mobil ayağını teşkil eden UYAP SMS Bilgi Sistemi’yle avukatlar ve vatandaşlar dava açılması, icra takibi başlatılması, duruşma tarihi gibi bilgileri adliyeye gitmeden cep telefonlarına gönderilen kısa mesajlarla öğrenebilmektedir. UYAP SMS Bilgi Sistemi; mahkemeler ve icra daireleri gibi adli birimlerce gerçekleştirilen ve taraflara iletilmesi gereken bilgi, veri ve duyuruların GSM Operatörleri aracılığıyla avukatlara ve ilgili kişilere SMS yolu ile sunulmasını amaçlıyor. Bu sistem sayesinde, adli makamlardaki yetkililer, UYAP portalları üzerinden işlemlerini onayladıkları anda otomatik olarak ilgili kişilere SMS gönderilmektedir.
6. BİLİRKİŞİ PORTAL BİLGİ SİSTEMİ
UYAP Bilirkişi Portal Bilgi Sistemi ile bilirkişilere, internet üzerinden on-line hizmet sunulmaktadır. Bilirkişiler, internet üzerinden başvuru işlemlerini yapabilmekte, adliyeye gitmeden görevlendirildikleri dosyalarını teslim alarak inceleyebilmekte, portal üzerinden hazırladıkları rapor veya ek raporlarını elektronik imza ile imzalayarak kağıtsız ofis ortamında teslim edebilmekte ve portal üzerinden bilirkişi ücretleri hesaplanarak tahsil edilebilmektedir.
7. E-SATIŞ PORTALI
7.1. İcra ve İflas Daireleri ile Satış Memurluklarınca 2004 Sayılı İcra ve İflas Kanunu hükümleri uyarınca satışa çıkartılan mallara ilişkin ihalelerin elektronik ortamda yayınlandığı ve bu ihalelere elektronik ortamda teminat yatırmak suretiyle teklif verildiği sistemdir.
7.2. Mevzuat dahilinde, UYAP Bilişim Sisteminde, icra, iflas ve satış memurluklarınca hazırlanan ihaleler eş zamanlı olarak “esatis.uyap.gov.tr” adresine yansımaktadır. Portal sayfasına üye olmak ücretsiz olup, üye olmaksızın kişi site üzerinde sorgulama imkanına sahiptir. Ancak ihalelere teklif vermek isteyen kimseler yönüyle siteye üyelik zorunludur.
7.3. E-Satış portal sayfası üzerinden teminat “Vakıfbank” hesapları üzerinden yapılabilmektedir. Bunun yanı sıra dosya alacaklı ve vekilleri de teminatsız olarak site üzerinden teklif verebilmektedir.
7.4. Site üzerinde, detaylı arama, katagorisel arama seçenekleri ile kullanıcıların aramak istedikleri ihalelere dair farklı alternatifler ile sorgulama imkanı bulunmaktadır. Ayrıca teklif verdiğim ihaleler, izlemeye aldığım ihaleler seçenekleri ile de site üzerindeki ihalelerin farklı boyutta takip edilebilmesi sağlanmaktadır.
8. UYAP & 118 Rehberlik Hizmetleri İşbirliği
UYAP ve 118 Rehberlik Hizmetleri sunan Çağrı Merkezleri işbirliğiyle vatandaşlara elektronik yargı hizmeti sunulmaya başlanmıştır. İnternet kullanarak UYAP Vatandaş Portal’dan, cep telefonu kullanarak UYAP SMS Bilgi Sisteminden ulaşılabilen yargısal bilgilere artık 118 numaralı çağrı merkezlerinden operatör aracılığıyla kolayca ulaşılabilmektedir.
UYAP Bilişim Sistemi, yargı hizmetlerinin elektronik ortamda yerine getirilmesini sağlayarak yargının işleyişini, güvenirliğini, ulaşılabilirliğini ve doğruluğunu en üst düzeyde sağlamak ve yargı faaliyetlerine hız, etkinlik ve şeffaflık kazandırmak amacıyla uygulamaya sunulana e-devlet sistemidir.
UYAP Bilişim Sistemi kapsamında, internet üzerinden sunulan UYAP Vatandaş Portal ve GSM Operatörleri üzerinden sunulan UYAP SMS Bilgi Sistemi (4060 servisi) kullanarak ulaşılabilen yargısal bilgilere artık 118 numaralı çağrı merkezlerinden operatör aracılığıyla da kolayca ulaşılabilmektedir.
118 numaralı çağrı merkezlerini arayan vatandaşlar, kendilerine ait dava dosyaları ve icra takipleri hakkında UYAP Vatandaş Portal ve UYAP SMS Bilgi Sisteminde sunulan her türlü bilgiye operatörlerle yapacakları sesli görüşmelerle ulaşabilmektedir.
118 Rehberlik Hizmetleri kapsamında vatandaşlara e-adalet hizmeti sunulmasına yönelik olarak;
1- BN Telekom Haberleşme ve Ticaret A.Ş. (118-80),
2- ASSİSTT Rehberlik ve Müşteri Hizmetleri A.Ş. (118-18)
3- PLUSS Telekom İletişim Ticaret Ltd.Şti.(118-70-90-99)
4- INFOLINE Rehberlik ve Çağrı Merkezi Hizmetleri A.Ş. (11824 ve 11825) ile protokol imzalanmıştır.
Sistem ilk kez 13 Şubat 2012 tarihinde vatandaşların kullanımına açılmıştır.
9. UYAP & 118 Rehberlik Hizmetleri kapsamında hangi bilgiler verilmektedir?
UYAP & 118 Rehberlik Hizmetleri kapsamında vatandaşlara hangi türde bilgi sunulduğunun detaylarına http://www.sms.uyap.gov.tr/icerikler.html adresinden ulaşılabilmektedir.
Bu bilgilerden bazıları şunlardır:
- Türkiye genelinde hakkınızda açılmış bir dava veya icra takibini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın keşif tarihini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın diğer taraflarını öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyada duruşma tarihini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyaya hangi dilekçelerin verildiğini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın tebligat bilgilerini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın ne zaman hangi dosya ile birleştiğini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyada tebligat yapılıp yapılmadığını öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyada en son yapılan işlemi öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın durumu hakkındaki bilgileri alabilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın karar türünü öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın dava türünü öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın avukat bilgilerini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın dava miktarını öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın ek karar bilgilerini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın karar sonucunun kesinleşip/kesinleşmediğini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın ara karar evrakı olup olmadığını öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyada temyiz başvurusu olup olmadığını öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın temyize gönderilip gönderilmediğini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın temyiz sonucunu öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın harç bilgilerini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın masraf bilgilerini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın teminat bilgilerini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın reddiyat bilgilerini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın bilirkişi raporu sonucunun dönüp dönmediğini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın bilirkişi raporuna itiraz edilip edilmediğini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyanın bilirkişi incelemesine verilip verilmediğini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyada tahliye olup olmadığını öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyada yakalama kararının kaldırılıp kaldırılmadığını öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyadaki infaz bilgisini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz dosyadaki ön ödeme bilgisini alabilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyadaki adli kontrol bilgisini alabilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyada avukatınızın davaya girip girmediğini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyada satışa sunulan malların bilgisini alabilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyada tehiri icra bilgilerini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyada davalı idarece savunma verilip verilmediğini öğrenebilirsiniz.
- Taraf olduğunuz bir dosyada yürütmeyi durdurma kararı verilip verilmediğini öğrenebilirsiniz.
- Bir icra dosyasında haczolunan malların hangi gün satışa sunulacağını bilgisini öğrenebilirsiniz.
10. Sistem nasıl çalışmaktadır? Bilgi güvenliği nasıl sağlanmaktadır?
UYAP & 118 Rehberlik Hizmetleri kapsamında verilen yargısal bilgiler güvenlik doğrulamasından geçen ve yalnızca dava dosyasının ya da icra takibinin tarafı olan kişilere verilmektedir. Dosyanın tarafı olmayan veya güvenlik doğrulamasından geçemeyen kişilere her hangi bir bilgi verilmemektedir. Bu sistem üzerinden sunulan dava ve takip dosyasına ait detaylar bilgi mahiyetinde olup tebligat yerine geçmemektedir. Kullanıcılar ile operatörler arasındaki sesli görüşmeler hizmet kalitesi ve güvenliği açısından kayda alınmaktadır.
11. Güvenlik doğrulaması nasıl yapılmaktadır?
Çağrı merkezini arayan kişiye güvenlik doğrulaması için 11 haneli T.C. vatandaşlık kimlik numarası, nüfus cüzdan seri ve sıra numarası ile anne kızlık soyadının belirli harfleri sorulmakta ve tüm bu bilgileri doğru olarak söyleyen kişiye UYAP’ta kayıtlı kendisi ile ilgili dosyalara ait bilgiler operatör aracılığıyla sözlü olarak iletilmektedir.
Duyuru ve Reklamlar Protokollerin ilgili maddesi uyarınca, söz konusu servislere ilişkin olarak adı geçen firmalar Bakanlığın da uygun gördüğü duyuru ve reklamları basın yayın organlarında yayınlayabilmektedirler. Bu itibarla son günlerde çeşitli TV ve radyo kanallarında UYAP & 118 Rehberlik Hizmetleri ile ilgili duyuru ve reklamlar yayınlanmaktadır.
Bu ders notları ve tüm içeriği ile ilgili Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleriyle korunan mali (İşleme, yayma, çoğaltma, temsil, İşaret, ses ve/veya görüntü nakline yarayan araçlarla umuma iletim hakkı) ve manevi fikri hakların tümü Avukat Öğretim Görevlisi Özge EVCİ ERALP’e aittir. Bu ders notları izinsiz çoğaltılamaz, yayımlanamaz ve izin alınmadan kullanılamaz, internet sitelerinde yayınlanamaz.
Av.-Öğretim Görevlisi Özge Evci Eralp 2021-2022